21 اکتبر 2022- کارآزمایی FIDELITY که اخیراً در مجله کالج قلب و عروق آمریکا منتشر شد، گزارش داد که فاینرنون، یک آنتاگونیست انتخابی گیرنده مینرالوکورتیکوئید غیراستروئیدی (MRA)، نتایج قلب و عروق را در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) و دیابت نوع 2 بهبود می بخشد.

نویسندگان نوشتند: علی‌رغم درمان‌های فعلی، بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) و دیابت نوع 2 دارای نرخ قابل توجهی از ناخوشی و مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی کلیوی هستند و احتمال بروز نارسایی کلیه و همچنین حوادث قلبی عروقی در این بیماران با شدت و مرحله CKD افزایش می‌یابد.

در مدل های پیش بالینی کلیه و بیماری های قلبی عروقی، فاینرنون خواص ضد التهابی و ضد فیبروتیک نشان داده است. این یک آنتاگونیست جدید، انتخابی و غیر استروئیدی است که بازجذب نمک با واسطهگیرنده ی مینرالوکورتیکوئیدو فعال شدن بیش از حد این گیرنده را مهار می کند. با این حال، اثربخشی و ایمنی فاینرنون در بیماران دیابتی نوع 2 مبتلا بهبیماری مزمن کلیویبه خوبی ارزیابی نشده است.

محققان افزودند: غربالگری آلبومینوری برای شناسایی بیماران در معرض خطر در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، به کاهش بار بیماری های قلبی عروقی و کلیوی کمک می کند.

در این مطالعه، اثر فاینرنون بر پیامدهاینارسایی قلبی(HF) در افرادی که بر اساسeGFR و/ یاUACR[1]  در ابتدای تحقیق طبقه بندی شده بودند، مورد ارزیابی قرار گرفت.

تعداد13026  شرکت ‌کننده ی مبتلا بهدیابت نوع 2وبیماری مزمن کلیوی(UACR 30-5000 mg/g  وeGFR ≥ 25 ml/min/1.73 m2)به‌طور تصادفی به دو گروه برای دریافت فاینرنون یا دارونما در کارآزماییFIDELITY ، تقسیم شدند. وقوع و زمان وقوع اولین بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی(HHF)، مرگ قلبی عروقی یا اولین  HHF،HHF  مکرر، و مرگ قلبی عروقی یا HHF مکرر، در گروه ها که بر اساس eGFR پایه (کمتر از60 و مساوی و بیش از60 میلی‌لیتر در دقیقه/1.73) و یا UACR ( کمتر از 300 یا مساوی و بیش از 300 میلی گرم بر گرم) تقسیم شده بودند، بررسی و ثبت گردید.

نتایج کلیدی تحقیقبه شرح زیر بود:

·        در مقایسه با دارونما، فاینرنون به طور قابل ملاحظه ای بروز اولینHHF ؛ مرگ قلبی عروقی یا اولینHHF ؛HHF  مکرر؛ و مرگ قلبی عروقی یا HHF مکرر را کاهش داد.

·        در تمام گروه هایی که بر اساس مقدار eGFR  و UACR در شروع تحقیق طبقه بندی شده بودند، خطر پیامدها افزایش یافته بود. کمترین میزان وقوع این پیامدها در بیمارانی باeGFR  برابر با 60 میلی لیتر در دقیقه / 1.73 متر مربع و UACR برابر با 300میلی گرم بر گرم مشاهده شد.

·        فاینرنون نتایج HF را بدون توجه به طبقه بندی اولیه eGFR یاUACR ، بهبود بخشید.

نویسندگان به این نتیجه رسیدند که در مقایسه با دارونما، فاینرنون احتمال پیامدهای کلیوی و قلبی عروقی قابل توجه بالینی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در طیف کاملبیماری مزمن کلیویکاهش می دهد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/nephrology/news/finerenone-improves-cardiorenal-outcomes-among-patients-of-diabetes-with-ckd-the-fidelity-trial-101012



[1]Urine Albumin Creatinine Ratio